Franchise çeşitlendirmesinin önemi ve Z kuşağının beklentileri
Pandemi dönemi bir çok markayı ve yatırımcıyı Franchise konumlandırmalarında çeşitlendirmeye gitmeye zorladı ve franchise çeşitlendirmesi önemini pekiştirdi. Çeşitlendirme, her tür marka için değerlendirilebilir ve akıllıca bir harekettir. Önemli olan çeşitlendirmede performans ve karlılık dengesidir. Marka açısından sadece konsept farklılığı değil, girişimci profilinize birçok açıdan yaklaşmak çoklu strateji uygulamayı gerektirmektedir. Yatırımcı açısından ise franchise çeşitlendirmesi yumurtaları farklı sepetlere dağıtmak ve hatta farklı cins ve özelliklerde yumurtalar edinmek olarak değerlendirilebilir.
Örnek vermek gerekirse konjonktüre uygun olarak, restoranınızın küçük bir versiyonunu sadece paket servise yönelik paket servisin en yoğun olduğu bölgeye taşımak olabilir. Böylelikle riskinizi minimize edebilirsiniz… Oysa ki bu bölge sizin restoran hedef bölgenizde bulunmuyor olabilir veya tüm ürünleriniz ile değil öne çıkan birkaç ürününüz ile bunu yapabilirsiniz. Keza tek bir ürüne bağlı konseptlerde risk her zaman fazladır. Hizmet sektörü tarafından baktığımızda ise farklılaşma ve müşteri memnuniyeti ön plana çıkmaktadır. Farklı, pratik, kolay ulaşılabilir konseptler talep toplamaktadır. Az personel ile çalışabilir, hizmet kalitesinin standartlara uygun olduğu, teknoloji ile birleştirilmiş modellemeler yapmak gerekmektedir. Dolayısıyla artık dönem koşulları devreye girmekte müşteri arz ve talebi dikkat çekici olmaktadır. Markalar, Franchise çeşitlendirmesini sağlamak için girişimci profili ile eşleşen çok detaylı bir çalışma yapmak zorundalar. Artık ezbere konseptleri sunmak ve bu konuda ısrarcı olmak yerine, yeni dönemde ihtiyaçları karşılayan öneriler ile franchise müzakerelerini yönetme zamanıdır.
Yatırımcı tarafında ise çeşitlendirme aynı markanın farklı lokasyonlarda birden fazla şubesini açmak, farklı sektörlerden markalara yatırım yapmak, farklı ölçeklerde konseptler yönetmek yani bir taraftan 20-25 çalışanlı bir restoran sahibiyken diğer taraftan 3 kişilik bir kuru temizleme dükkanı yönetmek, tedarik çeşitliği yapabileceği konsept alternatiflerini değerlendirmek olarak sıralanabilir.
Franchise ekosistemi içinde trendleri barındıran ve konseptlerin bu trendler ile büyümeyi yakalayabildiği bir sektör. Şunu söylemeliyim ki franchise olan ilgi artarak devam ediyor. 2021 de bu artışı var olan fakat franchise sistemi ile büyümek isteyen markalar ve pazara yeni giriş yapacak markalar ile gözlemleyeceğiz. Kendi işinin patronu olma eğilimini gösteren Z kuşağının hakim olacağı, sosyal yaşamın hız göstereceği, girişimlerin artacağı bir yıl olacağını düşünüyorum
Yenilik ve çok yönlülük arayışı içinde olan girişimci adayları, markaların birden fazla satış kanalı yaratmış olması beklentisi içindeyken, tüketici beklentileri ile inşa edilmiş markaların vaatlerini yerine getirmelerini bekliyorlar …