27 Temmuz 2020
Franchise Sistemi Merak Edilenleri
Franchise Company yönetici ortağı Aycan Helvacıoğlu Boss Life dergisi yeni sayısında Franchise Company ve Franchise sistemi ile ilgili merak edilenleri açıkladı;
Franchise Company çeyrek asrı geride bırakan bir marka. 2013 yılında da Türkiye’ye giriş yaptı. 7 sene içerisinde Türkiye’de neler yaptınız? Neden böyle bir yatırımı Türkiye’ye taşıma kararı verdiniz ?
The Franchise Company , Aycan Helvacıoğlu ve Efrah Ceyhan Atacan ortaklığında, Franchise sisteminde kurumsal olarak çalışmakta markalara franchise sistemi kurma, franchise satış pazarlama ve lokasyon desteği vermektedir. Özellikle Yurt dışı master franchise satış ve pazarlama hizmetleri olan The Franchise Company İngiltere Merkezli 30 yıllık bir firma, İngiltere’de iki, İrlanda’da ve Letonya’da bir şubesi var. İki kadın girişimci olarak ortağım Efrah Atacan ile birlikte yönetiyoruz şirketimizi.
En çok franchise sistemi kuran ve Türkiye’nin ilk ve tek uluslararası franchise şirketiyiz.
Ortağım Efrah Hanım Türkiye’de yönetim danışmanlığı konusunda uzun yıllar çalıştıktan sonra Franchising sektöründeki alt yapı ve uzmanlık eksikliğinin farkına vararak markayı Türkiye’ye getiriyor. Franchise Danışmanlığı konusundaki en iyi ülke olan İngiltere’den, ülkenin en iyi danışmanlık şirketlerinden biri olan The Franchise Company’nin Türkiye temsilciliğini alıyor. Sektördeki bilgi ve altyapı eksikliğini gidermeyi hedefleyerek devam ediyor. 2018 yılının Mayıs ayında güç birliği yaptık
Profesyonel hayatın büyük bir kısmını, yayıncılık ve fuarcılık sektöründe yönetici olarak tamamladım. 15 yıl Franchising Fuarının Genel Müdürlüğü görevinde bulundum. Birçok Uluslararası Franchise Zirvesinin organizasyonunu başarılı bir şekilde gerçekleştirdim. 2018 yılından itibaren The Franchise Company yönetici ortağı olarak franchise endüstrisi içinde çalışmalarıma devam ediyorum. “Aslolan markadır “mottosu ile markaya değer katan her türlü proje, özellikle franchise satış ve pazarlama konusu ilgi alanlarım arasında yer almaktadır. Farklı sektörlerden birçok markanın Ulusal ve Uluslararası franchise satış ve pazarlamasını yönetmekteyiz. Franchising Derneği (UFRAD) üyeliği, Türes (Restoranlar ve Turizmciler Derneği) Genel Başkan Yardımcılığı görevini sürdürmekteyim
TÜRES’te de Genel Başkan Yardımcısınız. Kendi işinizin dışında bir de STK temsilciliği yapıyorsunuz. Hizmet sektörünün nabzını tutan en iyi kişilerden birisiniz. Hizmet sektörünü değerlendirebilir misiniz?
Pandemi süreci sonrasında hangi sektörlere ilgi arttı?
Dünya ‘da olduğu gibi Türkiye’ de de sistem etkilendi. Tüm sektörler etkilendi…Özellikle karantina dönemi yeme içme sektörü ve Turizm sıkıntılı dönem yaşadı… E ticareti olan, dijitale ayak uyduran, paket servis yapan bir adım öne çıktı diyebiliriz. Diğer sektörler de ise olumsuz etkiler gözlemlesek de özellikle hizmet sektöründe yeni döneme ayak uyduran ve alt yapısı müsait birçok marka potansiyelini arttırmayı başardı.
Yeni yılın öne çıkan franchise trendleri kişisel hizmetler olarak tanımladığımız, yeni nesil kahve ve gıda restoranları, eğitim, sağlık, fitness, güzellik, çocuk bakımı gibi alanlar. Satın alma gücünde meydana gelen artış, yükselen kentleşme oranları, tüketicilerin kişisel hizmetler için ayırdıkları bütçeleri de pozitif yönde etkiliyor. Özellikle yeni dönemde cadde mağazacılık konseptlerine ilgi arttı.
Bir dönem gıda alanında franchise veren firmaların sayısında artış vardı? Pandemiyle birlikte bu oranlar nasıl değişti?
Dünya ‘da olduğu gibi Türkiye’ de de sistem etkilendi. Tüm sektörler etkilendi…Özellikle karantina dönemi yeme içme sektörü ve Turizm sıkıntılı dönem yaşadı… E ticareti olan, dijitale ayak uyduran, paket servis yapan bir adım öne çıktı diyebiliriz. Diğer sektörler de ise olumsuz etkiler gözlemlesek de özellikle hizmet sektöründe yeni döneme ayak uyduran ve alt yapısı müsait birçok marka potansiyelini arttırmayı başardı.
Türkiye’de franchise denin ce ilk akla gelen sektörlerden bir tanesi Gıdadır. 2000’li yıllarda cafe,tatlı, pastane konseptlerine artan ilgi bu sektörde yeni markaların oluşmasına sebep oldu ve franchise talepleri hızlıca arttı. Pandemi ile birlikte gıda franchise taleplerinde küçük değişimler olsa da yine ilgi odağı sektör olarak devam ediyor.
Yenilikçi yaklaşımlar geliştiren markalar öne çıkıyor. Gıda’da doğal, saf ve otantik olana ilgi çoğalıyor dolayısıyla organik gıda ürünlerine olan talep de artıyor.
Vegan, glütensiz, organik veya daha sağlıklı alternatifler sunan, müşteri beklentilerini doğru anlayan ve buna uygun menü seçenekleri sunan firmalara ilgi oldukça yüksek.
Bununla birlikte artan işçilik maliyetlerinden ötürü, daha az çalışanla yönetilebilen, aynı zamanda kaliteden ödün vermeyen fast-casual segmenti gıda alanında yatırımcıların dikkatini çekiyor. Paket servis ağırlıklı Dünya’da ‘dark store’ hayalet mutfak olarak adlandırılan, satış noktasının dekorasyonu ve görünürlüğü dışında, standartlarından taviz vermeden adrese teslim yemek konseptleri de çok hızla artış gösterecek…
Türkiye’de franchise sistemi doğru biliniyor mu?
İşte bu bizim çok anlatmaya çalıştığımız ve çok önemsediğimiz bir konu. Geldiğimiz nokta eskiye nazaran daha iyi olsa da kobi markalarında iş biraz daha deneme yanılma yöntemi ile gidiyor.
Sistemin ana ayakları birkaç temelden oluşuyor. Mali alt yapı, operasyonel alt yapı, eğitim, denetim gibi konuları franchise danışmanlık şirketleri ile profesyonelce çözen markalar zincirin alt yapısını sağlamlaştırmış olurlar. Her açıdan franchise işini bilen biri ile yürümek, hataları minimuma indirmek açısından çok önemlidir… Alt yapı ve sistemi zayıf olan markanın zaman içinde zarar gördüğünü hepimiz görüyoruz. Önemli olan sağlam alt yapı ile riski minimize ederek franchise modeli ile büyüyebilmek
Markalar neden franchise vermeli, yatırımcı franchise alacağı firmayı nasıl seçmeli?
Franchise sistemi ile büyüyen markanın, franchise verdiği 5 işletmeden 4’ü başarılı oluyor. Kendi işletmesini kuran her 5 işletmeden ise ancak 1 tanesi başarılı oluyor. Marka oluşumlarında gerekli alt yapının sağlanması bir süreç gerektiriyor. Bu süreç hem operasyonel anlamda hem de pazarlama anlamında yatırım gerektiriyor. Franchise ile büyüme markanın riskini minimize ediyor.
Franchise veren marka, standartları oluşturmak, operasyon, insan kaynakları, pazarlama, teknolojik alt yapısıyla sistemini geliştirmek ile sorumludur. Marka hedefini ortaya koyarken, en önemli stratejisi büyüme ve karlılığa yönelmesidir. Satın alma gücünü ortaya koymak, yıllık pazarlama planlarını yapmak, beş yıllık gelir -gider projeksiyonlarını oluşturmak, çeyrek dönem verilerini incelemek olması gerekenlerdir. Franchise veren markanın risk yönetimi konusunu sadece kendi büyümesinin dışında oluşabilecek olumsuzlukları da ortadan kaldırabilmesi için hukuki ve resmi süreçleri takip etmelidir.
Girişimci’nin franchise alırken bu konulara dikkat ediyor olması gerekmektedir. Dolayısıyla girişimcilere tavsiyemiz, yatırım yapacakları markanın nasıl bir başlangıç yol haritasına sahip olduğu, yatırımcısını nasıl destekleyeceği, franchising konusundaki bilgi ve deneyimi, sistemde kurulacak olan ticari ilişkinin nasıl planlandığı, orta ve uzun vadeli hedefleri konusunda kapsamlı bir görüşme yaparak karar vermeleri olacaktır.
Türkiye’den yurt dışına franchise konusunda bir ilgi var mı? Yurt dışında da franchise alınıyor mu? Yabancıların Türkiye’ye ilgisi nasıl?
Yurt dışında, Türk markalarına ilgi en çok Orta Doğu Ülkelerinden geliyor. Özellikle Türk ürünlerine olan ilgi, ihracat kolaylığı markalar açısından fırsatlar sunuyor. Ortadoğu, Avrupa, Balkanlar ve Kuzey Afrika hedef Ülkeler arasında. Dünya genelinde pek çok Ülkede franchise şubeleri olan Türk markaları mevcut. Yaklaşık 125 Ülkede markalarımız var. Şube sayısının 4.500’den fazla olduğunu biliyoruz. Pandemi sonrası markaların yurt dışı açılımları devam edecek. Biz de birçok markanın yurt dışı franchise çalışmalarını sürdürüyoruz. İlgiyi dinamik tutmak, sürdürülebilir iş modeli oluşturmak markaya yatırıma devam etmek yurt dışı açılımda önemli faktörleri oluşturmaktadır.