31 Mart 2022
Her Firmanın Franchise Yol Haritası Kendine Özel Hazırlanmalıdır
Her Firmanın Franchise Yol Haritası Kendine Özel Hazırlanmalıdır
-
The Franchise Company esasında global bir yapılanma. Siz bu yapılanmanın neresinde yer alıyorsunuz?
ECA : The Franchise Company İngiltere Merkezli bir Franchise Yönetim Danışmanlığı şirketi. 30 yıldır İngiltere'de ve denizaşırı ülkelerde kendi konusunda ciddi tecrübeleri olan bir şirket. Biz 2014 yılında Türkiye Master Franchise haklarını aldık. İki Kadın Girişimci ortağız. The Franchise Company Türkiye'yi ortağım Aycan Helvacıoğlu ile yönetiyoruz. Global bir yapının parçası olmamız vesilesiyle sadece Türkiye değil, yurtdışında da yürüttüğümüz projeler bulunuyor.
-
Yurtiçi ve yurtdışı hangi bölgelerde çalışmalar yürüttünüz?
AH: Yurt içi tüm Türkiye Geneli, Yurt dışında ise Avrupa ve Orta Doğu ağırlıklı çalışıyoruz. Uluslararası bir markanın Türkiye Temsilcisi olduğumuz için Dünya'da birçok pazarda yetkinliğimiz bulunuyor. Bizler The Franchise Company Türkiye olarak öncelikle markalarımızın kararlarını netleştirmelerine yardımcı olmak adına, süreç hakkında markalarımızı bilgilendiriyor ve yönlendiriyoruz. Markamızın özellikle olmak istediği bir pazar olursa, pazar analiz ve rekabet analizini mutlaka yapıyor oluyoruz. Bu analizler masa başı çalışma veya saha çalışması olarak ikiye ayrılıyor. Markanın ilk yurt dışına açılma sürecinde öncelikle kolay ve uygun pazardan ilerlemesini öneriyoruz. Pazar Analizi sonrası seçtiğimiz bölgelerde pazarlama çalışmalarına başlıyoruz. Etkin data yönetimimiz ile talep yaratabilmek adına pazarlama çalışmalarını yapıyoruz.
Türk markalarının dışında, Türkiye pazarına girmek isteyen yabancı firmalar ya da kendi ülkesinde büyümek isteyen yabancı markaların da franchise olma süreçlerine destek sağlıyoruz.
-
Size ulaşan bir markanın yol haritası nasıl belirleniyor? Bir marka için belirlenen harita farklı bir marka için de kullanılabilir mi?
ECA: İngiltere'de eğitimlerde aldığımız bir yöntem bilimi bulunmakla birlikte pazarlama ve satış konularında kendimizi sürekli geliştirerek çalışıyoruz. Bu çalışma mali ve idari analizler, büyüme senaryolarının oluşturulması ve gerekli teknik altyapı hazırlıklarının tamamlanması şeklinde ilerliyor. Ardından markalarımızla birlikte büyüme sürecini planlıyoruz. Markanın pazarlama stratejilerinin belirlenmesi sonrası Franchise satışı konusunda birlikte hareket ediyoruz. Yurt dışı Franchise çalışmalarında markanın operasyonunun kurgulanması, rekabet analizi, Ülkeye göre Master Franchise fiyatlama politikalarının belirlenmesi hizmet kapsamımızdadır. Aynı yöntemlerin farklı firmalar için kullanılabilmesi mümkün olmakla birlikte, her firmanın franchise yol haritası firmaya özel olarak hazırlanmalıdır.
-
Bir markanın franchise vermeye hazır olup olmadığını nasıl anlıyorsunuz?
AH: Burada öncelikle markanın vizyonuna bakıyoruz. Tekrar edilebilirlik önemli bir değer ve halihazırda birden fazla şubesinin başarıyla faaliyet gösteriyor olması bizim için kıymetli. Markanın yetkinlik alanları, operasyonu nasıl ele almış olduğu ve yönettiği, iş modelinin sürdürülebilirliği,yönetimsel istikrar gibi konulara dikkat ediyoruz.
Franchise vermenin 11 adımı nedir?
- Mali Analiz
- İş modelinin planlanması
- Büyüme planının hazırlanması
- Pazar araştırması
- Bölge Planlaması
- Şube standartlarının oluşturulması
- Eğitim ve Denetim planlaması
- Operasyonel el kitabı hazırlanması
- Franchise sunum dosyası- broşür hazırlanması
- Franchise sözleşmesinin hazırlanması
- Girişimci profili belirlenmesi ve pazarlama planı hazırlanması
-
Franchise veren restoran markaları pandemi sebebiyle zorlu bir süreç geçirdiler. 2022’ye yaklaştığımız bu dönemde siz gidişatı nasıl yorumlarsınız?
ECA : Burada iki tane şapkamız var. Sektörden markalarımız var yönetiyoruz birebir içindeyiz hem de Türes üyesi olarak konuyu çok yakından takip ediyoruz. Ortağım Aycan Helvacıoğlu Türes Yönetim Kurulu Üyesi aynı zamanda Kadın Girişimciler Komitesi Başkanlığı yapmaktadır.
Pandemi dönemi birçok markayı Franchise konumlandırmalarında çeşitlendirmeye gitmeye zorladı ve franchise çeşitlendirmesinin önemini pekiştirdi. Bilinçli tüketici artık önce araştırıyor sonra deneyimliyor. Yiyecek içecek sektöründe Vegan, glütensiz, organik veya daha sağlıklı alternatifler sunan pastane konseptleri, gurme kahvaltı – şarküteriler, tatlı konseptleri, yöresel ve katma değerli menüleri olan restoran konseptleri en trend franchise modelleri olacaktır. Yine son dönemlerde organik, sağlıklı, yöresel ürün satışlarına başlayan restoranlar pandemi döneminin etkisiyle satış noktalarının dışında ürünlerini satabilecekleri e-ticaret sitelerini açtılar. Kendi sitelerinde satarak veya diğer Pazar yerlerine vererek yeni bir satış kanalı eklemiş oldular. Bir anlamda restoranlar da hibrit modeline geçmiş oldu. Bu trendin hızla artacağını düşünüyoruz.
Kendi işini kurma isteği olan Z kuşağının franchise sektörünü de yükselişe geçireceğini gözlemliyoruz. Türkiye'de franchise sektörü, dinamikleri yüksek bir sektör ve hızla büyümeye devam ediyor.