17 Mayıs 2024
Markaların Franchise Yolculuğu
Franchise Yolculuğunun 5 Doğrusu
Hepimizin bildiği gibi Franchise sistemi test edilmiş, denenmiş ve başarılı olmuş bir markanın hizmet veya ürününü girişimciler ile paylaşarak büyümesidir. Markanın büyümesi için iş modelinin doğru işliyor ve tüm çarkların ahenkle çalışıyor olması lazım. Franchise veren markanın bir değerleme şablonu olmalıdır.
Franchise yolculuğunun 5D’si olarak adlandırabileceğiz bu analiz markanın iş modeli üzerinden cevaplayacağı sorulardan oluşmaktadır…Bu soruların cevabı varsa ve bu cevaplar olumlu ve yeterli ise sistem çalışıyor diyebiliriz. Ancak cevaplar yetersiz veya yoksa çalışılması gereken alanların olduğunu gözlemleriz. Peki markalar kendi analizlerini yapabilmeleri için hangi soruları sormalılar … Şimdi biraz bunları sıralayalım…
Değerleme: Franchise bedelim doğru mu? Girişimci tarafında kabul görüyor mu?
Devinim: Sistemin tüm dişlileri doğru bir şekilde çalışıyor mu? … Tedarik ve operasyon yönetim sürecimiz yeterli mi? Gerekli teknolojiyi sağlaya biliyor muyuz? Ölçüyor ve değerlendirebiliyor muyuz?
Doğrulama: Doğrulanan her iş modeli- markanın büyüme anahtarıdır. Biz bu işi yaptık ve bu iş başarılı oldu dememiz yeterli değil, veriler ile doğrulamamız gerekiyor. Ölçmediğimiz hiçbir şeyi yönetemeyiz ve büyütemeyiz …
Dönüşüm: Franchise şirketlerinde marka merkezi, kişiye bağlı olarak değil sistem ile yönetilmelidir. Teknoloji ile yönetmek günümüz koşullarında çok mümkün olsa da insan kaynağı tarafında departmanlaşma, göreve doğru insan ve raporlama kısmı büyük bir alanı kapsamaktadır.
Disiplin: İyi yönetilen bir markanın franchisee’si motive oluyor işine dört elle sarılıyor. Şunu unutmamamız lazım, en iyi franchise adayınız o markanın müşterisidir. Hizmetinizi, iş fikriniz beğendiyse ben bu işi yaparım der. Ürünü beğendiyse ben de bu zincirin içinde olayım der. Satış noktanızı yoğun görürse heveslenir Duruma göre değil, işin gerekliliğine göre işi yönetmeliyiz…